Hoofdstuk 1 Wereldeconomie
Paragraaf 1.1 Nood- en Zuid-Korea

 

Opdracht Noord- en Zuid-Korea: 

 

1. Conflictenteller: haal één feit uit de informatie die jou het meest aanspreekt en beargumenteer  waarom?

2. Kies één van de tien paar foto's uit die jou het meest aanspreekt die de verschillen aangeven tussen Noord- en Zuid-Korea en beargumenteer waarom precies juist dat paar foto's jou het meest aanspreekt.

Paragraaf 1.8 Afrikaans leeuwen

Opdracht bij paragraaf 1.8 Afrikaanse leeuwen of niet toch niet?

 

1. Ga naar de website http://countryportal.ascleiden.nl/

 

2. Kies 2 landen uit. Kies een land dat naar jouw idee een winnaar is in het Afrikaanse continent en een verliezer van de wereldeconomie. 

 

3. Je bekijkt de gedetailleerde kaarten van de Perry Castañeda map collection voor jouw twee landen. (rechtsonder vind je de link voor elk land).
3a. Geef de ligging van de grote steden (bijvoorbeeld in het oosten of aan de kust etc.) . Open een political kaart. 
3b. Geef een fysische geografische beschrijving van het landschap. Open de shaded relief kaart. 

4. Bekijk de statistiek van de World Bank. Open World Bank country information. Scrol naar beneden en open Data. Doe dit voor beide landen en noteer:
4a. het GDP (BNP) voor jouw twee landen 
4b. Population voor jouw twee landen 
4c. Life expectancy voor jouw twee landen 

4d. Poverty head count (hoeveel mensen leven onder de armoede grens als % van de totale bevolking) voor jouw twee landen 

5. Ga naar UNESCO World Heritage list. Geef voor jouw twee landen twee plekken die op de lijst staan. Wat vind jij van deze plekken?

6. Ga naar de muzieklink van de drie landen. Pak je oortjes. Luister naar minimaal een liedje per land. Beschrijf wat je ervan vindt.

 
Opdracht klas 3: winnaars en verliezers in de wereldeconomie 

 

Eindproduct voor een cijfer:

Een kaart maken over de ontwikkelingskansen voor drie landen. De drie landen bestaan uit een centrum-(A), semi-perifeer-(B) en een perifeer (C) land. Deze kaart bestaat uit een creatief gedeelte met de kaarten van de drie landen, een legenda en korte stukjes tekst en afbeeldingen.

 

Landen combinaties A, B en C:

VS - Brazilië - Guatemala 

GB - India - Bangladesh

Duitsland - Rusland - Moldavië 

Japan - Indonesië - Laos

Nederland - Indonesië - Suriname

Zuid-Korea - China - Democratische republiek Congo

 

Hoofdvraag: 

Wat zijn de ontwikkelingskansen (economisch, sociaal en ecologisch) voor land A, B en C?
 

Groepsopdracht:

Je werkt in een groepje van vier personen en krijgt van de docent een combinatie van drie landen toegewezen. Je krijgt ook lege kaarten van de drie landen van de docent. Iedereen is verantwoordelijk voor het eindresultaat en een goede legenda.

 

Maak een taakverdeling in je groep en verdeel de onderstaande taken:

1. Gebruik de atlas om basisgegevens (o.a. statistiek) die aantonen of de drie land arm of rijk zijn. Gebruik daarnaast het CIA factbook (klik hier). Die moet je ook weergegeven op een creatieve manier in de kaart. 

2. Verwerk de begrippen van dit hoofdstuk (minimaal 8) in jouw kaart en pas de begrippen toe op de landen. 

3. Zoek een MNO die in alle drie de landen aanwezig is en geef op een creatieve manier op je kaart weer hoe de productieketen is opgesplitst.

4. Geef de bevolkingsopbouw in een bevolkingspiramide weer van de drie landen. Beschrijf kort de voor en nadelen. Gebruik het CIA factbook (klik hier) voor deze opdracht om een bevolkingspiramide te vinden.

 

Inleveren eindproduct:

  • Je print alles uit en niet de tekst vast aan het kaartmateriaal.

  • Zorg ervoor dat alle namen op het eindproduct staan.

  • Zorg ervoor dat het er netjes uitziet.